HVAC-Talk: Heating, Air & Refrigeration Discussion banner

Tool Review: Thermal Master Thor 001 Handheld Thermische Camera

4.3K views 13 replies 10 participants last post by  Sumerduck  
#1 ·
Als professionele HVAC-technicus met meer dan tien jaar ervaring in de handel, heb ik één ding bovenal geleerd: het juiste gereedschap hebben is niet alleen handig, maar cruciaal. Vooral als je op zoek bent naar ongrijpbare problemen zoals luchtlekken, vochtindringing of thermische inefficiënties die niet met het blote oog zichtbaar zijn. In deze gevallen wordt thermische beeldvorming een onmisbare uitbreiding van je zintuigen.

Onlangs had ik de gelegenheid om de Thermal Master Thor 001 te testen, een professionele warmtebeeldcamera die is ontworpen voor aannemers, inspecteurs en technici die betrouwbare diagnoses in het veld nodig hebben. Na enkele weken gebruik kan ik met vertrouwen zeggen dat deze tool een permanente plek in mijn vrachtwagen heeft verdiend.

Eerste indrukken: gebouwd om lang mee te gaan

De Thor 001 wordt geleverd in een robuuste, met schuim gevoerde harde koffer die direct duurzaamheid signaleert. De camera zelf is compact maar merkbaar zwaar - een goed soort gewicht dat wijst op solide interne componenten en aandacht voor de bouwkwaliteit. Vanaf het moment dat ik hem oppakte, kon ik zien dat dit geen slap of hobby-apparaat was.

Het ontwerp is direct gebruiksvriendelijk. Zonder handleiding in de hand kon ik hem inschakelen, de lensdop open schuiven en binnen enkele seconden beginnen met scannen. De software start snel op en het standaard infraroodkleurenpalet (zwart = koud, rood/oranje = heet) is intuïtief en gemakkelijk te interpreteren op het heldere 3,5"-scherm.

Prestaties in het veld

Het 3,5-inch scherm van de Thor 001 is scherp en het thermische contrast is scherp genoeg om temperatuurverschillen over oppervlakken direct te onderscheiden. Hij biedt een breed detectiebereik van -4°F tot 1022°F, meer dan voldoende voor alles, van HVAC-diagnostiek tot elektrische inspecties en daarbuiten.

Het vastleggen van thermische beelden is net zo eenvoudig als het overhalen van de ergonomische trekker. Eén keer overhalen legt vast; een tweede slaat de afbeelding op de meegeleverde 32 GB microSD-kaart op. Beeldoverdracht naar een computer of telefoon is snel en eenvoudig via USB-C, maar er is ook ingebouwde wifi-functionaliteit als je de voorkeur geeft aan draadloze overdrachten (ik heb deze functie persoonlijk niet uitgebreid getest, omdat bekabelde overdrachten prima werkten).

Wat de Thor 001 echt onderscheidt, is de fusion-imaging-functie, waarmee je de thermische gegevens over een standaardafbeelding kunt leggen. Dit geeft direct een gevoel van fysieke context - vooral handig bij het diagnosticeren van lekken in muren of mechanische ruimtes vol apparatuur.

Praktijktoepassingen

In de korte tijd dat ik deze tool heb gebruikt bij servicecalls, heb ik de waarde ervan al uit de eerste hand gezien op een aantal manieren:
  • Lokaliseerde een koelmiddellek op een dakunit - iets wat zelfs mijn elektronische snuiver van $1.000 niet kon detecteren. De subtiele temperatuurverandering rond een gaatjeslek maakte het gemakkelijk om visueel te lokaliseren.
  • Identificeerde meerdere kleine luchtlekken in een commercieel gebouw - binnen enkele minuten. Deze zouden veel langer nodig hebben gehad om met de hand te isoleren.
  • Volgde de ware oorzaak van een daklek op, waardoor een onnodige afbraak van een verdachte HVAC-dakunit werd voorkomen.
  • Verifieerde de werking van de pomp en klep in een hydronisch verwarmingssysteem door de realtime warmteverdeling te controleren.
Dit zijn slechts een handvol vroege overwinningen en ik ben ervan overtuigd dat ik pas aan de oppervlakte heb gekrabd van wat dit apparaat kan.

Levensduur van de batterij, opslag en extra's

De batterijduur klokt in op ongeveer 10 uur, wat me gemakkelijk door een volledige werkdag helpt. Het apparaat wordt opgeladen via USB-C en nogmaals, de meegeleverde 32 GB microSD-kaart biedt voldoende opslagruimte voor thermische beelden en video. Er is ook een standaard ¼” statiefbevestiging, die van pas kan komen bij lange bewakingssessies of bij het solo werken in een stationaire omgeving.

Eindconclusie: een must-have voor elke serieuze techneut

Ik heb eerder met thermische beeldapparatuur gewerkt - meestal omvangrijke, dure eenheden die gereserveerd zijn voor grootschalige energie-audits. Vergeleken met die is de Thermal Master Thor 001 een verademing. Hij is compact, snel, intuïtief en boordevol professionele functies, allemaal voor een fractie van de kosten.

Dit is niet zomaar een flitsend hulpmiddel voor de show - dit is een echte diagnostische troef die je helpt sneller, slimmer en met meer vertrouwen te werken. Of je nu hydronische systemen in de winter aan het troubleshooten bent of koelmiddellekken in de zomer aan het opsporen bent, deze tool is het hele jaar door klaar.
De Thor 001 heeft een adviesprijs van $649 (momenteel in de aanbieding voor $599). Thermal Master biedt een meer betaalbare versie genaamd de Thor 002 voor $399 die nog steeds veel geweldige functies biedt, maar de macrolens van de Thor 001 mist. Lees hier meer over de Thor 002.

Je kunt 5% besparen op de Thor 001 of Thor 002 als je de kortingscode TMTHOR002 gebruikt. Code werkt op Amazon of de Thermal Master-winkel.

Als je een serieuze technicus, inspecteur of aannemer bent die zijn diagnostische spel wil verbeteren, zou ik niet aarzelen om de Thor 001 aan te bevelen. Hij is elke cent waard voor de tijd en het giswerk dat hij op de klus bespaart.

#3 ·
Ik vind het geweldig hoe je dingen onder reële omstandigheden test, niet alleen labdemo's.
Ik doe voornamelijk commerciële dakinspecties en ben begonnen met een FLIR C5 warmtebeeldcamera.
Het deed het redelijk voor grote waterinfiltratieplekken, maar had echt moeite om kleine lekkages vroegtijdig op te sporen.
Na over te stappen op Thor001 werd het een stuk eenvoudiger om temperatuurverschillen op te sporen die werden veroorzaakt door kleine vochtinfiltratie.
Vorige maand vond ik een klein daklek dat slechts een temperatuurdaling van ongeveer 4 graden Fahrenheit veroorzaakte, iets wat de C5 volledig miste.
De resolutie van 512×384 in combinatie met 9-punts temperatuurmeting maakte de detectie snel en betrouwbaar.
Ook kon de robuuste constructie het werk op het dak veel beter aan dan ik had verwacht.
Thor001 heeft me echt geholpen lekken te vinden voordat ze uitgroeiden tot volledige rampen.

#4 ·
Door Matt Hamilton

Als professionele HVAC-technicus met meer dan tien jaar ervaring in de handel, heb ik vooral één ding geleerd: het juiste gereedschap hebben is niet alleen nuttig, maar cruciaal. Vooral als je op zoek bent naar ongrijpbare problemen zoals luchtlekken, vochtindringing of thermische inefficiënties die niet met het blote oog zichtbaar zijn. In deze gevallen wordt thermische beeldvorming een onmisbare uitbreiding van je zintuigen.

Onlangs had ik de gelegenheid om de Thermal Master Thor 001 te testen, een professionele warmtebeeldcamera die is ontworpen voor aannemers, inspecteurs en technici die betrouwbare diagnoses in het veld nodig hebben. Na enkele weken gebruik kan ik met vertrouwen zeggen dat deze tool een permanente plek in mijn vrachtwagen heeft verdiend.

View attachment 891385

De Thor 001 wordt geleverd in een robuuste, met schuim gevoerde harde koffer die direct duurzaamheid signaleert. De camera zelf is compact maar merkbaar zwaar - een goed soort gewicht dat wijst op solide interne componenten en aandacht voor de bouwkwaliteit. Vanaf het moment dat ik hem oppakte, kon ik zien dat dit geen gammel of hobby-achtig apparaat was.

Het ontwerp is direct gebruiksvriendelijk. Zonder handleiding kon ik hem inschakelen, de lensdop open schuiven en binnen enkele seconden beginnen met scannen. De software start snel op en het standaard infraroodkleurenpalet (zwart = koud, rood/oranje = heet) is intuïtief en gemakkelijk te interpreteren op het heldere 3,5"-scherm.

Prestaties in het veld

View attachment 891386

Het 3,5-inch scherm van de Thor 001 is scherp en het thermische contrast is scherp genoeg om temperatuurverschillen over oppervlakken direct te onderscheiden. Hij biedt een breed detectiebereik van -4°F tot 1022°F, meer dan voldoende voor alles, van HVAC-diagnostiek tot elektrische inspecties en daarbuiten.

Het vastleggen van thermische beelden is net zo eenvoudig als het overhalen van de ergonomische trekker. Eén keer overhalen legt vast; een tweede keer slaat de afbeelding op de meegeleverde 32 GB microSD-kaart op. Beeldoverdracht naar een computer of telefoon is snel en eenvoudig via USB-C, maar er is ook ingebouwde wifi-functionaliteit als je de voorkeur geeft aan draadloze overdrachten (ik heb deze functie persoonlijk niet uitgebreid getest, omdat bekabelde overdrachten prima werkten).

Wat de Thor 001 echt onderscheidt, is de fusion-imaging-functie, waarmee je de thermische gegevens over een standaardafbeelding kunt leggen. Dit geeft een direct gevoel van fysieke context - vooral handig bij het diagnosticeren van lekken in muren of mechanische ruimtes vol apparatuur.

Praktijktoepassingen

In de korte tijd dat ik deze tool heb gebruikt tijdens servicecalls, heb ik de waarde ervan al uit de eerste hand gezien op een aantal manieren:
  • Lokaliseerde een koelmiddellek op een dakunit - iets wat zelfs mijn elektronische sniffer van $1.000 niet kon detecteren. De subtiele temperatuurverandering rond een gaatjeslek maakte het gemakkelijk om visueel te lokaliseren.
  • Identificeerde meerdere kleine luchtlekken in een commercieel gebouw - binnen enkele minuten. Het zou veel langer hebben geduurd om deze met de hand te isoleren.
  • Volgde de ware bron van een daklek op en vermeed zo een onnodige demontage van een verdachte HVAC-dakunit.
  • Verifieerde de werking van de pomp en klep in een hydronisch verwarmingssysteem door de realtime warmteverdeling te controleren.
Dit zijn slechts een handvol vroege overwinningen en ik ben ervan overtuigd dat ik pas aan de oppervlakte heb gekrabd van wat dit apparaat kan doen.

Batterijduur, opslag en extra's

De batterijduur klokt in op ongeveer 10 uur, wat me gemakkelijk door een volledige werkdag helpt. Het apparaat wordt opgeladen via USB-C en nogmaals, de meegeleverde 32 GB microSD-kaart biedt voldoende opslagruimte voor thermische beelden en video. Er is ook een standaard ¼" statiefbevestiging, die van pas kan komen bij lange bewakingssessies of wanneer je alleen in een stationaire omgeving werkt.

View attachment 891387

Ik heb eerder met thermische beeldapparatuur gewerkt - meestal omvangrijke, dure eenheden die gereserveerd zijn voor grootschalige energie-audits. Vergeleken daarmee is de Thermal Master Thor 001 een verademing. Hij is compact, snel, intuïtief en zit boordevol professionele functies, allemaal voor een fractie van de kosten.

Dit is niet zomaar een flitsend hulpmiddel voor de show - dit is een echte diagnostische troef die je helpt sneller, slimmer en met meer vertrouwen te werken. Of je nu problemen oplost met hydronische systemen in de winter of koelmiddellekken opspoort in de zomer, deze tool is het hele jaar door klaar.

De Thor 001 heeft een adviesprijs van $649 (momenteel in de aanbieding voor $599). Thermal Master biedt een meer betaalbare versie genaamd de Thor 002 voor $399, die nog steeds veel geweldige functies biedt, maar de macrolens van de Thor 001 mist. Lees hier meer over de Thor 002.

Je kunt 5% besparen op de Thor 001 of Thor 002 als je de kortingscode TMTHOR002 gebruikt. Code werkt op Amazon of de Thermal Master store.

Als je een serieuze technicus, inspecteur of aannemer bent die zijn diagnostische spel wil verbeteren, zou ik niet aarzelen om de Thor 001 aan te bevelen. Hij is elke cent waard voor de tijd en het giswerk dat hij op het werk bespaart.
Als ik je bericht zie, herinnerde ik me dat ik hier ook een recensie over heb gezien op TDWorld. Ik woon in Sarasota en mijn dak is een van die 20 jaar oude platte daken. Het lekt al eeuwig en het maakt me gek. Het hele dak vervangen? Ja, natuurlijk - misschien als ik de loterij win. Er is gewoon geen manier dat ik dat nu kan betalen. Ik heb al 3 gallons Henry's dakafdichting gebruikt en elke scheur bedekt die ik kon vinden, zelfs de plekken die er een beetje verdacht uitzagen. En raad eens? Nog steeds lekkage. Ik stond op het punt om het op te geven. Na het lezen van je recensie besloot ik de Thor001 te proberen.
Wat ik nodig had, was niet alleen om te zien waar het water terechtkwam, maar ik moest erachter komen waar het naar binnen kwam. De resolutie van dit ding is serieus indrukwekkend en de mogelijkheid om de beelden af te spelen en te analyseren, gaf me het vertrouwen om precies te weten waar ik mee te maken had voordat ik het dak begon te slopen. Ik vond eindelijk de werkelijke bron van het lek, repareerde het en voor het eerst in maanden - geen water dat naar binnen kwam. Geen dakdekkersploeg, geen rekening van $5.000. De Thor001 betaalde zichzelf op dag één terug. Heel erg bedankt voor het aanbevelen - het heeft me eerlijk gezegd geholpen om een probleem op te lossen waarvan ik dacht dat ik er voor altijd mee zou zitten.​

#8 ·
Moet toegeven, die Thor001 is gaaf.
Ben gaan kijken naar een gebruikte F-150 en besloot hem voor de zekerheid mee te nemen.
Scande de motorruimte en vond een hotspot in de buurt van de dynamo die ongeveer 40 graden heter was dan zou moeten.
Verkoper deed verbaasd, maar ik ben weggelopen van die deal.
Waarschijnlijk een reparatierekening van drieduizend dollar ontweken.
Best wel slim gebruik voor een warmtebeeldcamera. Bedankt dat je dat idee in mijn hoofd hebt gestopt.

This post has been deleted
#12 ·
Uitstekend!! Ik ben nu met pensioen, maar ik heb meer dan 40 jaar infraroodscans gedaan. Tegenwoordig ben ik gewoon op zoek naar iets soliede dat ik kan gebruiken voor basis onderhoud aan mijn huurwoningen. Voor de prijs presteert het eigenlijk heel goed in vergelijking met enkele van de high-end apparatuur die ik in het verleden heb gebruikt.
Wow, 40 jaar ervaring in infraroodtechnologie, dat is echt hardcore! Je bent nog steeds zo deskundig, zelfs na je pensionering, ik ben echt onder de indruk. Ik ben onlangs op zoek gegaan naar het installeren van een bewakingssysteem voor mijn oude huis. Presteert het model dat u noemde echt veel beter dan de high-end modellen? Kunt u mij een link sturen? Op die manier hoef ik geen tijd en geld te verspillen aan vallen en opstaan.

#10 ·
Door Matt Hamilton

Als professioneel HVAC-technicus met meer dan tien jaar ervaring in de branche, heb ik vooral één ding geleerd: het juiste gereedschap hebben is niet alleen handig, maar cruciaal. Vooral als je ongrijpbare problemen opspoort, zoals luchtlekken, vochtindringing of thermische inefficiënties die niet met het blote oog zichtbaar zijn. In deze gevallen wordt thermische beeldvorming een onmisbare uitbreiding van je zintuigen.

Onlangs had ik de gelegenheid om de Thermal Master Thor 001 te testen, een thermische beeldcamera van professionele kwaliteit die is ontworpen voor aannemers, inspecteurs en technici die betrouwbare diagnoses in het veld nodig hebben. Na enkele weken gebruik kan ik met vertrouwen zeggen dat deze tool een permanente plek in mijn vrachtwagen heeft verdiend.

View attachment 891385

De Thor 001 wordt geleverd in een robuuste, met schuim gevoerde harde koffer die direct duurzaamheid signaleert. De camera zelf is compact maar voelbaar zwaar - een goed soort gewicht dat wijst op solide interne componenten en aandacht voor de bouwkwaliteit. Vanaf het moment dat ik hem oppakte, kon ik zien dat dit geen fragiel of hobby-apparaat was.

Het ontwerp is direct gebruiksvriendelijk. Zonder handleiding in de hand kon ik hem inschakelen, de lensdop open schuiven en binnen enkele seconden beginnen met scannen. De software start snel op en het standaard infraroodkleurenpalet (zwart = koud, rood/oranje = warm) is intuïtief en gemakkelijk te interpreteren op het heldere 3,5"-scherm.

Prestaties in het veld

View attachment 891386

Het vastleggen van thermische beelden is net zo eenvoudig als het overhalen van de ergonomische trekker. Eén keer overhalen legt vast; een tweede keer slaat de afbeelding op de meegeleverde 32 GB microSD-kaart op. Beeldoverdracht naar een computer of telefoon is snel en eenvoudig via USB-C, maar er is ook ingebouwde wifi-functionaliteit als je de voorkeur geeft aan draadloze overdrachten (ik heb deze functie persoonlijk niet uitgebreid getest, omdat bekabelde overdrachten prima werkten).

Wat de Thor 001 echt onderscheidt, is de fusion-imaging-functie, waarmee je de thermische gegevens over een standaardafbeelding kunt leggen. Dit geeft direct een gevoel van fysieke context - vooral handig bij het diagnosticeren van lekken in muren of mechanische ruimtes vol apparatuur.

Praktijktoepassingen

In de korte tijd dat ik deze tool tijdens servicecalls heb gebruikt, heb ik de waarde ervan al uit de eerste hand gezien op een aantal manieren:
  • Lokaliseerde een koelmiddellek op een dakunit - iets wat zelfs mijn elektronische sniffer van $1.000 niet kon detecteren. De subtiele temperatuurverandering rond een gaatjeslek maakte het gemakkelijk om visueel te lokaliseren.
  • Identificeerde binnen enkele minuten meerdere kleine luchtlekken in een commercieel gebouw. Het zou veel langer hebben geduurd om deze met de hand te isoleren.
  • Volgde de ware bron van een daklek en vermeed zo een onnodige afbraak van een verdachte HVAC-dakunit.
  • Verifieerde de werking van pompen en kleppen in een hydronisch verwarmingssysteem door de realtime warmteverdeling te controleren.
Dit zijn slechts een handvol vroege successen en ik ben ervan overtuigd dat ik pas aan de oppervlakte heb gekrabd van wat dit apparaat kan.

Levensduur batterij, opslag en extra's

De batterijduur is ongeveer 10 uur, wat me gemakkelijk door een volledige werkdag helpt. Het apparaat wordt opgeladen via USB-C en nogmaals, de meegeleverde 32 GB microSD-kaart biedt voldoende opslagruimte voor thermische beelden en video. Er is ook een standaard ¼" statiefbevestiging, die van pas kan komen bij lange bewakingssessies of wanneer je alleen in een stationaire omgeving werkt.

View attachment 891387

Ik heb eerder met thermische beeldapparatuur gewerkt - meestal omvangrijke, dure eenheden die gereserveerd zijn voor grootschalige energie-audits. Vergeleken daarmee is de Thermal Master Thor 001 een verademing. Hij is compact, snel, intuïtief en zit boordevol professionele functies, allemaal voor een fractie van de prijs.

Dit is niet zomaar een flitsend hulpmiddel voor de show - dit is een echte diagnostische troef die je helpt sneller, slimmer en met meer vertrouwen te werken. Of je nu problemen oplost met hydronische systemen in de winter of koelmiddellekken opspoort in de zomer, deze tool is het hele jaar door klaar voor gebruik.

De Thor 001 heeft een adviesprijs van $649 (momenteel in de aanbieding voor $599). Thermal Master biedt een meer betaalbare versie aan, de Thor 002 voor $399, die nog steeds veel geweldige functies biedt, maar de macrolens van de Thor 001 mist. Lees hier meer over de Thor 002.

Je kunt 5% besparen op de Thor 001 of Thor 002 als je de kortingscode TMTHOR002 gebruikt. Code werkt op Amazon of de Thermal Master-winkel.

Als je een serieuze technicus, inspecteur of aannemer bent die zijn diagnostische spel wil verbeteren, zou ik niet aarzelen om de Thor 001 aan te bevelen. Hij is elke cent waard voor de tijd en het giswerk dat hij op de klus bespaart.
De Thor 001 is een solide, professionele thermische camera. Duidelijke beelden, gemakkelijk te gebruiken en geweldig voor HVAC, lekken en inspecties. De prijs waard - ten zeerste aanbevolen!

#11 ·
Heb de THOR001 de laatste tijd bij een paar oproepen gebruikt, voornamelijk om luchtstroomproblemen op te sporen en de leidingtemperaturen te controleren. Voor iets in deze prijsklasse moet ik zeggen: het is verrassend capabel.
De thermische resolutie is niet topklasse zoals de FLIR E-serie, maar meer dan genoeg voor lekken in de kanalen, hotspots van de stroomonderbreker en spoelcontroles. Ik vind het fijn hoe snel hij opstart en hoe licht hij is – gemakkelijk mee te nemen zonder hem te koesteren. De kleurenpaletten zijn eenvoudig maar bruikbaar en de temperatuurmetingen lijken redelijk nauwkeurig als ik ze controleer met mijn contactthermometer.
Zou het nog niet mijn belangrijkste hulpmiddel noemen, maar het wordt een erg handige back-up. Heeft iemand hem al gebruikt bij vrieskou buiten? Benieuwd hoe hij omgaat met koude starts.

#13 ·
Heb de THOR001 de laatste tijd een paar keer gebruikt, voornamelijk om luchtstroomproblemen op te sporen en de leidingtemperaturen te controleren. Voor iets in deze prijsklasse moet ik zeggen dat het verrassend capabel is.
De thermische resolutie is niet topklasse zoals de FLIR E-serie, maar meer dan genoeg voor lekken in kanalen, hotspots in de zekeringkast en spoelcontroles. Ik vind het fijn hoe snel hij opstart en hoe licht hij is – gemakkelijk mee te nemen zonder hem te hoeven koesteren. De kleurenpaletten zijn eenvoudig maar bruikbaar, en de temperatuurmetingen lijken redelijk nauwkeurig als ik ze controleer met mijn contactthermometer.
Zou het nog niet mijn belangrijkste hulpmiddel noemen, maar het wordt wel een erg handige back-up. Heeft iemand hem al gebruikt bij vrieskou buiten? Ik ben benieuwd hoe hij omgaat met koude starts.
Ik heb de THOR001 een paar keer gebruikt rond –10 °C. Koud opstarten duurt ongeveer 3–4 seconden – in feite hetzelfde als bij kamertemperatuur. Lensbeslaan komt af en toe voor, maar verdwijnt binnen 30 seconden zonder de metingen te beïnvloeden. De batterijduur neemt iets af; een batterij van 3.000 mAh ging 1 uur en 20 minuten mee bij –5 °C voordat de waarschuwing voor een bijna lege batterij kwam, ongeveer 20–25% korter dan normaal. Draag een reservebatterij in een binnenzak en wissel deze indien nodig. Hij kan goed tegen lichte vorst, maar ik zou hem niet lang in de regen of sneeuw laten liggen – hij is slechts IP54.

You have insufficient privileges to reply here.