HVAC-Talk: Heating, Air & Refrigeration Discussion banner

Probleemoplossingsprocedures voor BACnet-communicatie

160K views 111 replies 33 participants last post by  VaBhodi  
#1 · (Edited)
Ik wilde al een tijdje een draad starten over het oplossen van problemen met BACnet MSTP en heb vandaag besloten om ermee te beginnen.
Dit wordt een lange en gedetailleerde draad over wat ik doe als ik met een problematisch BACnet-netwerk werk. Deze draad zal voornamelijk over MSTP gaan en ik zal in de toekomst misschien nog een draad over IP maken of deze gewoon aan deze draad toevoegen. Geef me even de tijd om dit af te ronden, want ik heb een heleboel schermafbeeldingen, video's, een paar rapporten en links naar YouTube-video's over dit onderwerp.

Deze eerste post gaat over de hardware en software die ik gebruik om BACnet-netwerken te diagnosticeren en te ondervragen. Ik zal ook een paar posts na deze reserveren om de bovengenoemde bijlagen en een beschrijving van elk ervan toe te voegen.

Dus laten we hiermee beginnen......................................

Alle onderstaande items zijn verkrijgbaar bij de uberwebz zonder beperkingen, behalve dat je de $$$ moet hebben om te kopen of te downloaden als het freeware is.

Hardware:
Lenovo Thinkpad Laptop
KMC BAC-5051E BACnetIP/BACnetMSTP Router (met de nieuwste firmware / diagnostics)
IF Tools msb-rs485 Serial Interface Analyzer
B&B Electronics 485USBBT-2W
PicoScope 2205A USB Oscillascope
Fluke 87 Multi Meter

Software:
Windows 10 64 Bit
Wireshark
YABE MSTP Capture
KMC BAC-5051E Onboard Webpages
IF Tools MSB
PicoScope 6
Optigo Network Visual BACnet Website
Snagit Screen Capture Software

Dat is het zo'n beetje voor hardware en software.

kontrol out

Save
#2 · (Edited)
Dus, het eerste wat ik doe als ik een lastige MSTP (of zelfs Modbus) heb, is een oscilloscoop op het netwerk gooien om de fysieke kenmerken van het elektrische signaal te zien. Hiermee weet je op zijn minst of je een actieve draad hebt (datapaketten die worden getransporteerd) en eventuele interferentie of ruis erop. Ik doe dit over het algemeen ook bij het opstarten van nieuwe netwerksegmenten om een ​​basislijn te krijgen van de fysieke kenmerken ervan. Met Modbus heb ik problemen gehad om apparaten te laten communiceren, deze eerste test laat je in ieder geval weten of er datapaketten over de draden worden getransporteerd. Zo ja, dan is het hoogstwaarschijnlijk een configuratieprobleem.

Ik gebruikte vroeger een goedkope oscilloscoop van een andere leverancier die het bovenstaande deed, maar stapte over op de PicoScope 2205A vanwege de extra softwaremogelijkheden voor wiskundige functies en seriële decodering. Hiermee kunt u de datapaketbits daadwerkelijk bekijken en weet u of u schone gegevens of corrupte pakketten krijgt. De gemakkelijkste manier om dit te bepalen, is door te zoeken naar de BACnet-preambule van het pakket als uw oscilloscoop seriële decodeermogelijkheden heeft.

Bijgevoegd zijn enkele schermafbeeldingen en een korte video van zowel een live site als mijn testbank. De live site heeft 24 controllers en het netwerk is ongeveer 1000 voet lang, waarschijnlijk een paar splitsingen (een zeker waarvan ik weet). Het is meer dan tien jaar geleden geĂŻnstalleerd en had een aantal ernstige problemen (latentie) totdat alle vorige BACnet-controllers werden verwijderd en de bedrading een paar jaar geleden werd opgeruimd. Het is een gek netwerk (zal een tekening maken en in de toekomst uploaden) dat van IP naar MSTP gaat en vervolgens in het veld terug naar IP voordat het naar MSTP-subnetwerken gaat (IP naar 38,4 Kbs naar IP naar 76,8 Kbs). De screenshots zijn alleen van het primaire MSTP-netwerk. De tweede set screenshots staat op de testbank met slechts 3 controllers op 76,8 Kbs en is ongeveer 5' lang. De namen van de screenshots beschrijven hoeveel EOL's actief zijn of niet. Zoals u kunt zien, worden met de netwerken met EOL-problemen alle datapaketten nog steeds getransporteerd met geldige bits, de laatste byte wordt vertraagd op de netwerken met EOL-problemen. Let ook op de gecondenseerde pakketlengte op de 78,6 Kbs-gegevens in vergelijking met de 38,4 Kbs-gegevens. Ik laat al mijn netwerken waar mogelijk op 76,8 Kbs draaien.

Het lijkt erop dat ik geen mp4-bestanden kan uploaden (of ze zelfs kan zippen, hoewel de uploadmanager aangeeft dat zip een geldig uploadtype is). Wat zuigt, aangezien sommige van mijn opnames (IF Tools/Yabe/BAC-5051E) alleen video's zijn. Als je ze wilt zien, stuur me dan een e-mail en ik stuur ze je toe.

U kunt ook een standaard VOM gebruiken om wat elektrische probleemoplossing van IEA485 (MSTP/Modbus) te doen. Ik doe dit niet, maar hier is een goede video van KMC over de basis:

YouTube-link naar oscilloscoopopname:
https://www.youtube.com/watch?v=P5N9vRKD4Vw&feature=youtu.be

[video=youtube;p1bK88CoOnw]https://www.youtube.com/watch?v=p1bK88CoOnw[/video]

controle uit

Attachments

Save
#3 · (Edited)
Over het algemeen is de tweede stap het gebruik van Wireshark om de BACnet MSTP-pakketten te bekijken en te ontcijferen. Om dit te doen, gebruik ik de B&B Electronics 485USBTB-2W USB naar IEA485-apparaten met de MSTP-capture-applicatie van YABE. Deze wordt geĂŻnstalleerd wanneer je YABE installeert en ik vind het prettig vanwege de mogelijkheid om de capture van bepaalde pakketten te onderdrukken. Het werkt met Wireshark, maar je moet naar de Capture Options van Wireshark gaan en handmatig de pipe aanmaken (het pad wordt weergegeven in de capture tool interface).

Ik ben bekwaam in het ontcijferen van de pakketten, maar zeker geen guru, er zijn een paar goede video's op YouTube over het onderwerp (zie hieronder). Zodra je een capture hebt gedaan gedurende 5 tot 15 minuten, kun je zelf naar de pakketten gaan kijken of, als je een Visual BACnet-account hebt, kun je ze uploaden en een rapport van je netwerk laten maken (blijf op de hoogte voor een toekomstige post over Visual BACnet).

Omdat dit en de verbindingen van de vorige post passief zijn, zou er geen probleem moeten zijn met het beĂŻnvloeden van de normale datastroom op de draden.

YABE BACnet MSTP Capture Video op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=XQLt0-MMwrI&feature=youtu.be

[video=youtube;14rJYjmxUcM]https://www.youtube.com/watch?v=14rJYjmxUcM[/video]

Het staat slechts één video toe om te worden ingevoegd, dus de andere twee zijn links naar de video's op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=8asoKlP7iFA
https://www.youtube.com/watch?v=GZkSpAqgvck

Ik wilde de capture van de site bijvoegen, maar nogmaals, het is geen toegestaan type bij te voegen bestand.

Optigo en Greg Holloway zijn zo vriendelijk geweest om me toe te staan de pcapng-bestanden en zijn kleurregels (een must-have als je Wireshark met BACnet gebruikt) van de bovenstaande video te uploaden. Je moet de extensie van .pdf naar .zip veranderen zodra je het hebt gedownload. Het Word-document Wireshark Display Filters had ik op mijn laptop, helaas weet ik niet meer waar ik het vandaan heb, dus ik kan geen credits geven waar ze horen.

kontrol out

Attachments

Save
#4 · (Edited)
Een ander hulpmiddel om in je gereedschapskist te hebben, is de IF Tools msb-rs485 Serial Interface Analyzer. Ik heb het gevoel dat het een manusje-van-alles is, maar ik heb het niet zo vaak gebruikt als een oscilloscoop en Wirehark. Het is kostbaar, maar voor wat het doet, is het waarschijnlijk goedkoper dan een heleboel verschillende apparaten te kopen.

Het heeft de gecombineerde functies van een basisoscilloscoop en een protocolanalyser. Ik ben een groot voorstander van de regel twee is één en één is geen, dus dit omvat zowel de oscilloscoop als de USB/seriële opname mogelijkheden van Wireshark voor de twee bovenstaande apparaten. Ik heb een basisvideo van alle functies geüpload naar YouTube (eerste video-upload WooHoo! weer een primeur mogelijk gemaakt door HVAC-Talk). En zal er in de nabije toekomst nog een paar meer uploaden. Hieronder zal ik een aantal functies van de MSB opsommen.

De eerste functie is een Protocol Scanner waarmee u de IEA485 kunt scannen en uw baudrate en protocol (Data Bits/Parity/Stop Bits) kunt bepalen. Zodra deze zijn bepaald, kunt u de configuratie in uw huidige sessie gebruiken, of als u ze al kent, kunt u de sessie handmatig configureren.

De Data Monitor geeft u de ruwe hexadecimale (of kan worden geconfigureerd voor Dec en ASCII) waarden van het datapakket, dat, als u begrijpt hoe een BACnet-pakket is opgebouwd, u dingen kan vertellen zoals het type pakket (token/poll voor master/etc.) evenals het bestemmingsadres en het verzendadres. Nogmaals, met BACnet MSTP-pakketten zoek ik naar de preamble (55 en FF) om de pakketten te decoderen.

Ik weet niet zeker wat de Event Monitor doet, maar de helpbestanden zijn uiterst gedetailleerd en grondig (die Duitsers zijn ingenieursmeesters, ze schrijven een document van 50 pagina's over hoe je je veters moet strikken).

De Protocol Monitor geeft de onbewerkte gegevens weer in een voor mensen leesbaar formaat - Preamble/Frame Type/Destination Address/Sending Address/Length/Header CRC/Data. Het heeft een filter, maar ik heb er nog niet echt mee geknoeid.

De laatste is de Signal Monitor die u de elektrische kenmerken van het signaal laat zien, zoals een oscilloscoop. Het laat u alleen de pakketten zien en toont geen ruis, interferentie of zwevende spanningen zoals een echte oscilloscoop.

Meerdere vensters kunnen tegelijkertijd worden geopend en gesynchroniseerd om de gegevens momenteel weer te geven.

De sessie kan worden opgeslagen en op een later tijdstip worden bekeken.

De meeste gegevens kunnen ook worden geëxporteerd als een .csv-bestand.

[video=youtube;eENBQw_6YNM]https://www.youtube.com/watch?v=eENBQw_6YNM&feature=youtu.be[/video]

https://www.youtube.com/watch?v=fOfuKxsSK_I&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=9d3JdMmvaWk&feature=youtu.be

controle uit

Attachments

Save
#15 ·
laat je alleen de pakketten zien en toont geen ruis, interferentie of zwevende spanningen zoals een echte oscilloscoop.
Dat komt omdat deze man een logische analyzer is. LA's zien doorgaans alleen signalen als 1'en of 0'en, maar meten precieze timing over een heleboel kanalen. Dus ruis, ringing, etc. zullen niet verschijnen zoals op een scope. Simpele manier om erover te denken, scope is een analoge weergave, LA is een digitale weergave van het signaal. Schermen kunnen er hetzelfde uitzien, maar het zijn verschillende tools.

#5 · (Edited)
Een andere geweldige tool is Visual BACnet van Optigo Network. Het is een webgebaseerde service waarmee u handmatig (of via een geplande automatische upload) vastgelegde pcapng-geformatteerde bestanden kunt uploaden om te analyseren en te presenteren in een formaat dat voor mensen gemakkelijker te begrijpen is. Ik heb het af en toe gebruikt en heb gemerkt dat het u snel in staat stelt om problemen op uw netwerk te onderzoeken en te diagnosticeren. De BACnet Browser-pagina's voor netwerkbron en -bestemming laten u heel snel uw "luidruchtige" apparaten zien om te bekijken.

Apparaat 1 in de screenshots en het gedetailleerde rapport is de primaire BACnet/IP naar MSTP-router van het gecompliceerde netwerk dat in de onderstaande post wordt getoond. Omdat al het verkeer naar de front-end erdoorheen gaat, kunt u zien dat het verreweg de meest actieve controller op het netwerk is. Het routeert ook alle datapakketten van de sub-netwerken die aan de controllers op de bus hangen (niet het optimale netwerkontwerp, maar het was hoe de vorige aannemer het oorspronkelijke systeem had geĂŻnstalleerd en de klant wilde geen bedrading installeren om de eenheden met sub-netwerken naar BACnet/IP te converteren).

De screenshots en het bijgevoegde rapport hebben me een paar problemen op het netwerk laten zien dat ik aan het scannen was en die ik in de nabije toekomst zal moeten oplossen. Er zijn te veel weergaven/pagina's om hier op hun website te behandelen, maar u kunt rapporten genereren die kunnen worden gedownload als .pdf-bestanden, die ik ook aan deze post heb toegevoegd. Het zijn beide dezelfde capture, de ene is een basisversie en de andere is meer diepgaand.

controle uit

Attachments

Save
#6 ·
controle uit

Save
#7 ·
Placeholder 6
controle uit

Save
#9 ·
Ik heb net een Pico gekregen en heb hem een paar keer gebruikt. Ik heb een paar heel vreemde dingen gezien, maar ik heb geen idee wat het precies betekent, waar ik naar moet zoeken, wat de oorzaak zou kunnen zijn, enz.

Save
#10 ·
Ik heb net een Pico gekregen en heb hem een paar keer gebruikt. Ik heb een paar echt rare dingen gezien, maar ik heb geen idee wat het precies betekent, waar ik naar moet zoeken, wat het zou kunnen veroorzaken, enz.
De meeste leveranciers hebben MSTP-bedradingsrichtlijnen die afbeeldingen van oscilloscoopschermopnames en wat ze afbeelden, kunnen bevatten. Ik weet dat Reliable Controls en ALC dat allebei doen. Mijn suggestie is om een testbank op te zetten en een aantal van de veelvoorkomende verkeerde configuraties te creëren in zowel de hardware (bedrading/EOL/elektrische ruis) als de firmware (MAC-adres/DEV#/Buad Rate).

Ook het instellen van uw oscilloscoopparameters voor uw toepassing is essentieel. Na het gebruik van een oscilloscoop in de afgelopen paar jaar, begin ik hem pas zelfverzekerd genoeg te gebruiken om dit draadje te starten, maar ik ben nog steeds maar een level 1 scope wizard.

De vuistregel is: als het er niet goed uitziet, is het dat waarschijnlijk ook niet.

Zal de derde post vanmiddag/avond plaatsen.

kontrol out

Save
#12 ·
Bedankt voor het samenstellen, het ziet er tot nu toe geweldig uit. Misschien moet het een "Sticky"-bericht worden, zodat het altijd gemakkelijk te vinden is.

Kevin

Save
#13 · (Edited)
Dus, ik dacht dat we dit wat interessanter zouden maken. Ik heb een netwerkstijgbuis van het project waar ik de scans van maakte voor deze thread bijgevoegd en wil een uitdaging lanceren. Als een professioneel lid een meer gecompliceerde enkele site kan produceren met een Wireshark-opname om stabiele communicatie te tonen, geef ik de gelukkige winnaar een Contemporary Controls BASRTP-B voor hun laptoptas.

https://ccontrols.com/basautomation/basportable.php

Ik zal de bovenstaande berichten bijwerken met de Visual BACnet-upload van het primaire BACnet/MSTP@38.4Kbs-netwerk, dat, hoewel het niet perfect is voor wat het is, goed werkt. Ik heb momenteel een slechte MSTP-controller die moet worden vervangen op het primaire netwerk, evenals een paar "spookcontrollers" die uit het systeem zijn verwijderd, maar nog steeds controllers hebben die "Who-Is" naar hen sturen, die ik moet opschonen. Het rapport van Visual BACnet heeft enorm geholpen bij het opsporen hiervan.

De tweede pdf die is bijgevoegd is eigenlijk het pcapng-bestand. Om het te bekijken, download het en verander de .pdf terug naar .pcapng en open het met Wireshark.

Kontrol uit

Attachments

Save
#14 ·
Ik zie dat de BASRTB-P met 3.0 firmware nu ook ingebouwde diagnostiek heeft. Degene die ik momenteel aanbied, heeft geen 3.0 firmware, maar ik heb contact opgenomen met CC om te zien of ik hem kan laten updaten om deze nieuwe functies te hebben.

controle uit

Save
#26 ·
Ik zie dat de BASRTB-P met 3.0 firmware nu ook ingebouwde diagnostiek heeft. Degene die ik momenteel aanbied, heeft geen 3.0 firmware, maar ik heb contact opgenomen met CC om te zien of ik het kan laten updaten om deze nieuwe functies te hebben.

kontrol uit
Hmm, het lijkt erop dat de BASRT-B dat ook op de infopagina doet. Ik heb een paar oudere, weet iemand of hun firmware-update je vergelijkbare functionaliteit geeft?

#16 ·
Ja, dat is wat ik in niet-technische termen zei. Het is een manusje-van-alles, geen meester in één vak.

Save
#18 ·
Interessante post die je hier hebt.
Ik wil niet klagen, maar ik ben al meer dan 20 jaar aan het troubleshooten.
In de loop der jaren is me het belangrijkste dat ontbreekt in je ingewikkelde netwerkdiagram in mijn hoofd gehamerd.
Ik heb ook een Picoscope, maar lang voordat ik hem tevoorschijn haal, zal ik als eerste een netwerk in kaart brengen.
Ik wil van bovenaf alle apparaat-ID's, netwerkverbindingen (Ethernet, UDP, MS/TP) met netwerknummers, MAC-adres van elk apparaat en locaties van terminators weten.

Vaak heeft een probleemnetwerk slechts een of twee apparaten die zo zijn geconfigureerd dat ze een perfect bedraad netwerk kunnen vernietigen. Af en toe kom ik een defecte controller tegen, of een domme sukkel die een nieuw apparaat in een ster aansluit op de dichtstbijzijnde controller en een terminator aan het einde van de draad plaatst.

Andere problemen die ik heb gezien, hebben de neiging te maken te hebben met onjuiste aarding, het verkeerde type kabel en in één geval meer dan 400 voet cat5-kabel met 2 paren draden parallel verdraaid voor zowel Tx als Rx die voor MS/TP werden gebruikt.

Ik heb veel domme shit gezien en kan zo doorgaan, maar het punt is dat als het netwerk op papier wel of niet werkt, er weinig kans is om het in het wild aan het werk te krijgen.

alleen mijn $0,02

Ga zo door

Save
#22 · (Edited)
Ik wil graag van bovenaf alle apparaat-ID's, netwerkverbindingen (ethernet, UDP, MS/TP) met netwerknummers, MAC-adres van elk apparaat en locaties van terminators weten.
Dat zouden we allemaal wel willen. Als je in een onbekend netwerk komt, heb je vrijwel geen kans om al die informatie te hebben. Wat is je plan B?

Je zou dagen kunnen besteden aan het verkrijgen van alle details of uren aan het vinden van echte problemen.

De meeste problemen zijn domweg simpel. Dat gezegd hebbende, als het oplossen van problemen langer dan een dag duurt, is het tijd om meer geavanceerde technieken of tools te gebruiken. Met de juiste tools is de diagnose snel gesteld.

#19 ·
Ik begrijp u over de netwerkdocumentatie. Ik heb dat allemaal in Excel, maar er was geen grafische weergave, dus heb ik snel het netwerkdiagram getekend. Ik zal het in de toekomst voor de klant bijwerken en het dan hier uploaden.

Save
#21 ·
Wireshark doet me een beetje denken aan Fiddler, hetzelfde idee, maar ik neem aan dat Wireshark een bepaalde draad volgt?
Ja, dat is het. Vroeger gebruikt om draden te volgen, zoals DiddleDiddle.

controle uit

Save
#23 · (Edited)
Ik ben ervan overtuigd dat een gebouweigenaar of gebouwbeheer alle systeemdocumentatie voor zijn/haar gebouw bij de hand moet houden voor de systeemgebruikers.

Ik ben er zeker van dat de meeste controle-mensen op dit forum de pc in de hoekkast wel eens zijn tegengekomen, bedekt met stof en stofballen, verwaarloosd en dringend toe aan een upgrade.

Of wanneer het gebouwbeheer besluit om de hoofdconciërge te promoveren tot hoofdingenieur (dit bespaart hen aanzienlijk geld), ontbreken de vereiste vaardigheden vaak een beetje. Ze gaan van gebruikers naar Lusers.

Plan B, vraagt u? Ik heb en gebruik tools die vergelijkbaar zijn met die in deze thread voor BACnet-systemen. LON is een ander verhaal. Als de klant niet beschikt over de documentatie of informatie die nodig is om ZIJN/HAAR probleem op te lossen, beschouwen we dat als factureerbare tijd en berekenen we ons uurtarief.

We zijn erg druk, dus we hebben de neiging om iets meer te vragen dan onze concurrenten. Als de concurrenten falen, bellen ze terug.
Hier gebeurt het vaker dan je denkt.

In de meeste gevallen kennen we tegen de tijd dat we klaar zijn alle politieke, mechanische, elektrische, DDC-, programmeer- en systeemproblemen. Geef ze een rapport over alle problemen die ze moeten oplossen. Laat ze dan beslissen om af te breken, te renoveren, te upgraden of op te geven wat het probleem ook is dat ze hebben.

Ons grootste probleem is het vinden van goede technici. Kinderen zijn tegenwoordig naar mijn mening lui. Ze hebben lang niet de vaardigheden die nodig zijn om de onderwerpen die in deze thread worden besproken te begrijpen. En ze denken dat ze een topsalaris moeten krijgen. Ondertussen zijn we bang dat ze hun kont elektrisch zullen laten schrikken op een VFD en TDI zullen innen voor de rest van hun leven.

Ik denk dat KontrolPhreak geweldig werk levert. Ik wou dat ik meer tijd had om zoiets te doen. Maar ik moet nu weer aan het werk.

Save
#24 ·
Optigo's pcapng die in de videobestanden wordt gebruikt en, belangrijker nog, Greg Holloway's kleurcoderegels zijn geĂĽpload naar de derde post in deze thread.

controle uit

Save
#27 ·
Helaas moeten de oudere modellen worden teruggestuurd naar CC om te upgraden, geen simpele flash. Ik stuurde mijn contactpersoon met betrekking tot het opsturen van een LX-model of gewoon de draagbare modellen die ik heb.

Save
#28 · (Edited by Moderator)
Helaas moeten de oudere modellen worden teruggestuurd naar CC om te upgraden, geen simpele flash. Ik stuurde mijn contactpersoon met betrekking tot het opsturen van een LX-model of gewoon de draagbare modellen die ik heb.

kontrol uit
Ik heb de normale BASRT-B en ik heb ze net benaderd. Ze boden aan om het te upgraden voor ongeveer een derde van de kosten van het apparaat. Mijn firmware op deze is 2.7.2 en ze bieden me 3.0.3 aan, die in juli zou moeten worden verzonden.

Ik heb gevraagd en heb ook de firmware-update-instructies ontvangen met een strenge waarschuwing dat het apparaat mogelijk onbruikbaar wordt. Mijn vraag is hoe deze nieuwe diagnostische mogelijkheid eruitziet en of het de moeite waard is om het risico of de kosten van een flash-update te nemen?

Dit is echt mooi, we hebben hetzelfde in de optiflex ALC-routers. De onze legt echter rechtstreeks vast in een bestand op het apparaat om later te downloaden, geen live data. Er is ook een optie voor een continue vastlegging, die de laatste 5 MB aan data bewaart. Je kunt het in principe de hele tijd laten draaien en als je snel bent, kun je naar binnen gaan en logs ophalen na een gebeurtenis.

#29 ·
Je kunt een live Wireshark-feed filteren, maar je kunt deze niet sorteren op pakkettype.

Live is interessant, maar ik leer meer van de gegevens als ik de capture heb gestopt en de gegevens heen en weer kan sorteren. Klik in ieder geval op opslaan voordat je de capture opnieuw start, zodat je deze later nauwkeuriger kunt analyseren.

#32 · (Edited)
Je kunt een live Wireshark-feed filteren, maar je kunt hem niet sorteren op pakkettype.

Live is interessant, maar ik leer meer van de gegevens als ik de capture heb gestopt en de gegevens heen en weer kan sorteren. Klik in ieder geval op opslaan voordat je de capture opnieuw start, zodat je deze later nauwkeuriger kunt analyseren.
Met Greg's colorisatieregels zijn live captures daadwerkelijk nuttig. Als alle pakketten dezelfde kleur hebben (meestal wit), kun je niet echt veel zien. Problemen springen er echt uit als ze kleurgecodeerd zijn.

Kontrol uit

Save
#30 ·
Maxburn,

De nieuwe cut sheet heeft wat info en foto's met betrekking tot de nieuwe functies met rev. 3 firmware.

kontrol uit

Save
#33 ·
Kleurregels zijn echt de sleutel tot het snel ontcijferen van dingen. Ook de Statistieken - I/O Grafiek is een andere WS-functie die ik nuttig vind. Je kunt verschillende verkeersstromen opsplitsen met dezelfde stijl regels, waardoor je een mooie tijdlijn en het aantal keren dat iets voorkomt dat je definieert, overhoudt.

Eén ding om op te merken: als je met grote capture-bestanden werkt, zal het toepassen van een heleboel kleurregels WS zelfs op een krachtige machine tot stilstand brengen. Als ik langdurige captures doe, stel ik WS zo in dat het capture-bestand met redelijke intervallen wordt gerold om de bestanden onder de ~100MB te houden.

Een andere ding waar ik mee heb gespeeld en handig vind, is een raspi & network tap als ik langere captures nodig heb. Het gebruik van een tap elimineert de noodzaak om een hub, switch met span/mirror poort te vinden en het vervuilt de capture niet met verkeer van het apparaat dat de capture uitvoert. Schuif hem in de lijn en je bent aan het captureren. De PI is fijn omdat hij klein genoeg is om in een paneel te laten en vele dagen aan captures kan opslaan. Je kunt op afstand inloggen en WS gebruiken zoals je zou doen op een pc om te controleren hoe het gaat en alle captures op afstand ophalen. Hij kan geen 1GB Ethernet en solide bestandsoverdrachten bijhouden, maar is meer dan capabel voor zelfs grote BMS-netwerken. Ik heb het zo ingesteld dat het, zodra het is ingeschakeld, begint met het vastleggen en het logboek elk uur rolt. Heel gemakkelijk om het er gewoon in te stoppen en het later of op afstand weer op te pakken zonder veel gedoe.

You have insufficient privileges to reply here.